Monday, October 3, 2011

Our Dinner Tonite : spaghetti meatball versi melayu (pedas gile)

Dear Me,


hehehehe mula kan bicara dengan ketawa.... mana x nya... tgk muka hubbby merah padam lepas makan dinner tadi...

hari ni dia request utk nk makan spaghetti sbb dia dah rindu nk makan meatball yg saya buat so searching barang dalam freezer semua ckup so... sbb kan dia nk sgt so dari ptg tu dia la yg tukang jadi pembantu chef....
dia kopek bawang n buat dadu... tomato..daging...cili semua la dia yg potong kan... so... sya pon rancak nya memasak lah pastu teringat sesuatu dalam kepala

ayg.... be suka makan spaghetti tpi be xsuka la spegati yg kt luar tu sbb masam sgt pastu muak... be teringin la nk yg pedas2 skit....

tetibe aku teringat kan apa yg pernah dia ckp dlu masa bulan puasa..... so... aku pon potong la XTRA cili padi.... hahaha kalau ikut bau nya xpedas sgt pon... hehehe but... dah makan mmg terangkat pedas hahhaaa... meatball pon ada cili padi mmg NAYA... hahaa... sabar ek bby... i just made ape yg u request hehehe.... :D

enjoy....



so resepi kalau u guys nk try memedas kan hubby korg hehehe

meatball



Bahan-bahan ( 4 org mkn tapi kami makan berdua je)

  • 500 gm daging kisar
  • 1 labu bwg besar dicincang
  • 2 @ 3 cili padi ditumbuk
  • 1 sk garam
  • 1 sk serbuk lada sulah
  • sedikit olive oil
  • 1/2 cwn breadcrumb
  • 2 biji telur

Cara-cara

  1. campurkan semua bahan dlm mangkuk sehingga sebati.
  2. kepalkan adunan membentuk bulat.
  3. masukkan meat ball ke dlm mangkuk thn oven.tuangkan sedikit olive oil di atas setiap meat ball.
  4. kemudian,bakar meat ball 210 darjah selama 40 minit.
  5. jgn terlbh letak olive oil.klu tak meat ball nmpk berminyak.




Kuah spagetti

Bahan-bahan

  • Bwg holland (potong kiub – kecil2)
  • 5 sdb cili kering (di blender).
  • 3 sdb cili padi (di blender kalau mahu pedas)
  • 1 botol sos spaghetti (apa-apa jenama boleh).
  • 5 sdb sos tomato / tomato puree
  • 1 keping Bay leaves
  • Black paper (tumbuk kasar)
  • Gula dan garam secukup rasa

Cara-cara

  1. Dgn menggunakan minyak grill meatball tadi tumis bwg Holland hingga garing. Kemudian, masukkan cili kering + cili padi dan tumis lg hingga garing.
  2. Masukkan sos spaghetti dan sos tomato dan didihkan.
  3. Masukkan bay leaves, black paper dan meatball.Perlahan kn api.masak sekurang2 nya ½ jam hingga 45 minit. Jika kering tambah kan air. Masak sehingga kuah menjadi pekat.
  4. Akhir sekali, masuk kan garam dan gula secukup rasa. Hias dgn daun ketumbar.




0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright 2009 - Born With Nothing | Death With Everything - is proudly copied by herself..hahaha :D
Visit her at Friendster and also Myspace